Wat kan een Customer Data Platform (CDP) voor uw organisatie betekenen?

Geplaatst op

Het is voor velen een eeuwig vraagstuk: wie is onze klant precies, en hoe overtuigen wij ze van de kwaliteit van onze diensten of producten? Pas wanneer een organisatie hier een goed antwoord op kan verzinnen, zijn ze in staat om het meeste uit het contact met de klant te halen.

Om tot een goed antwoord op dit vraagstuk te kunnen komen, kunnen bedrijven gebruik maken van een Customer Data Platform. Wij laten u in dit artikel zien op welke wijze de software kan helpen om het meeste uit de interacties met uw klant te halen.

Customer Data Platform: een definitie

Het Customer Data Platform, afgekort ook wel bekend als het CDP, is een softwareoplossing die de contactmomenten tussen de klant en uw bedrijf vastlegt. Hiervoor maakt het systeem gebruik van verschillende bronnen, waardoor u een zo duidelijk mogelijk beeld van de klant krijgt. Dit beeld bestaat onder andere uit de behoeften, wensen en gedragingen van uw doelgroep.

Het CDP gebruikt drie soorten data om tot dit 360-graden klantbeeld te kunnen komen:

  • Transactionele data, zoals aankopen en retours.
  • Demografische data, zoals het adres of de geboortedatum.
  • Gedrags-gerelateerde data, zoals eerdere interacties met de klantenservice, of websitebezoeken.

CDP en CRM

Feitelijk kan het CDP als een verlengstuk van het CRM-systeem gezien worden. Laatstgenoemde brengt alle klantgegevens, waaronder de interacties, samen binnen één centrale database. Het CDP wordt daarom pas optimaal benut, wanneer het toegang heeft tot deze klantgegevens.

Wellicht interessant: “Inbound marketing en CRM: zorg dat klanten u kunnen vinden

3 cruciale kenmerken van CDP-software

Het Customer Data Platform kent vele belangrijke functionaliteiten, die ieder zijn eigen voordelen kennen. Wij zetten de drie belangrijkste op een rij.

#1 – Klantprofielen

De data binnen het CDP zorgt ervoor dat u een duidelijk beeld van uw klant krijgt. Op basis van deze gegevens kan u vervolgens een klantprofiel schetsen, waarin staat wat ze doen, waar ze behoefte aan hebben, enzovoorts. Hierdoor weet u nog beter hoe u op deze individuele behoeften kan inspelen.

#2 – Dataverzameling

Een marketingcampagne moet gebaseerd zijn op waardevolle inzichten van de behoeften van de doelgroep. Om deze inzichten te verkrijgen, moet men dus kunnen vertrouwen op concrete data. Pas dan is het namelijk duidelijk hoe de campagne ingericht moet worden.

#3 – Datasilo’s

Datasilo’s, het is iets waar iedere organisatie, vaak onbewust, last van heeft. Een datasilo ontstaat wanneer specifieke afdelingen bepaalde data voor zichzelf bewaren, waardoor deze niet inzichtelijk zijn voor andere afdelingen. Misschien kunnen zij echter ook wel profiteren van deze gegevens, waardoor datasilo’s dus zoveel mogelijk voorkomen moeten worden. Omdat het CDP alle gegevens samenbrengt binnen één centrale omgeving, werkt iedere afdeling met de meest recente en relevante datasets.

Een concreet stappenplan voor de implementatie van een Customer Data Platform kunt u hier terugvinden.

Over ons

We nemen met je door wat je kunt doen om een topdesign te maken thuis.

Contactgegevens

Via info @ uzoekteensfeerhaard.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden